Is de mens eigenlijk niet te ver ontwikkeld waardoor de evolutie gestopt is?

Want de mens kan heel erg veel dingen zelf in de hand houden, hij is zo slim dat hij voor bijna elk kwaaltje een middel kan bedenken. Maar hierdoor overleven nu ook de 'zwakkeren' en is er van evolutie toch nog weinig sprake? Door de evolutie bleven sterke mensen over, die zich dan weer konden voorplanten.
(Hier wil ik niet mee zeggen dat ik wat tegen minder begaafden of mensen met een slechte gezondheid heb)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (9)

Dit heb je goed gezien ;) De 'natuurlijke' evolutie is bij de mens haast gestopt. Alleen hele zwakke mensen die voor hun 'vruchtbare periode' overlijden worden nog uitgeselecteerd.

Een simpel voorbeeld is slechtziendheid. Ik heb bijvoorbeeld sterke -5. Vroeger in de wilde natuurlijk was ik erg snel dood gegaan (kan nog geen konijn vangen met zo weinig zicht). Nu kan ik echter lekker overleven en ooit kinderen krijgen en deze hebben dan een iets hogere kans op slechtere ogen als kinderen van ouders met goede ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier staat tegenover dat we nu met zoveel miljard zijn, dat de genetische variatie ook toeneemt...
ik las laatst ergens dat de evolutie momenteel juist zelfs veel sneller gaat.
maar waar was dat ook weer? Kijk denk ik. zoek het nog op
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutie stopt pas wanneer men stopt met zich voort te planten. Tot die tijd zal de genetische samenstelling van de populatie blijven veranderen, en zal evolutie dus blijven doorgaan.

Natuurlijke selectie wordt misschien tegengewerkt door alle medische vooruitgang, maar dat is slechts een deel van evolutie. Er zijn meer methoden voor selectie, die allemaal op hun eigen manier invloed kunnen uitoefenen op een populatie. Genetische drift is bijvoorbeeld een mogelijkheid, zeker wanneer natuurlijke selectie ondergeschikt raakt.

Je lijkt een idee te hebben van "het overleven van de sterkste", maar het probleem hiervan is dat "sterkste" zo ontzettend lastig te definiëren is.

Het zou zomaar kunnen dat bijvoorbeeld een populatie die zijn mindere broeders beschermt hier later voordeel uit kan halen omdat er meer handen zijn om het benodigde werk te doen. Het zou zomaar kunnen dat een populatie waar individuen hun kleinkinderen meemaken voordelen heeft tegenover een populatie waar volwassenen hun kleinkinderen niet meemaken, omdat zij dan voor de kinderen kunnen zorgen terwijl de middelste generatie de voedselvoorziening verzorgt. Voor de zwakkeren zorgen zou dus best een voor de populatie als geheel voordelige eigenschap kunnen zijn.

Je vraagstelling gaat uit van een heel beperkt beeld van de evolutie. Er komt veel meer bij kijken dan je lijkt te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Heel helder!
Inekez1
7 jaar geleden
+
Evolutie is niet 'overleven van de sterkste mensen' maar 'overleven van degenen die zich het beste kunnen aanpassen'. Vormen van samenlevingen waarin men voor elkaar zorgt, voedselvoorziening en veiligheid belangrijk vindt, hebben een beter perspectief dan samenlevingen die elkaar uitmoorden omdat ze allemaal vinden dat ze zelf de beste (zouden moeten) zijn.
Gestopt? Nee, evolutie stopt nooit, dus ook niet bij de mens. Doordat zwakkeren blijven leven en voortplanten is het wel zo dat we minder snel en zinvol evalueren. (Ik heb ook niets tegen zwakkeren hoor, daar niet van).

Een voorbeeld is dat alle mensen langzaam kaal worden. Over 1000 jaar, misschien wel 500 jaar zit er geen haar meer op ons lichaam, doordat we kleding dragen, dat is ook een voorbeeld van evolutie.

En we worden steeds langer, ontwikkelen ons minder snel (de puberteit begint steeds later in de latere generaties) en dat zijn ook allemaal voorbeelden van evolutie.

Evolutie stopt nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien vanuit de evolutie, gaat de wetenschappelijke ontwikkeling van de mens in een snel tempo nog alsmaar verder vooruit.
Gezien vanuit de gezondheid van de mens, gaat het echter steeds slechter.
Door onze welvaart, leven de meesten mensen niet meer gezond, we eten te veel en verkeerd, drinken verkeerde dranken, te weinig water, zijn vaak te zwaar( overgewicht, ook psychisch zijn er steeds meer problemen, zoals overspannen, burn-out, depressief, slaapproblemen, elk jaar overwegen 400.00 mensen een zelfdoding, 25 % doet ook een poging, dit zijn zeer schokkende cijvers, die deels terug te voeren zijn door onze welvaart.
Ons gebit gaat hard achteruit, bot en gewrichts klachten komen steeds vaker voor, zo ook de allergieën voor allerlei stoffen.
In sommige delen van ons land zijn 75 % van de kinderen allergisch.

In de evolutie zijn er ook soorten die komen, zich ontwikkelen, een top meemaken en weer verdwijnen.
Waarschijnlijk zal dit ook met de mens gaan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, Eddijst, een beetje cultureel doomdenken ligt je wel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het nog afgezwakt, de werkelijkheid is veel erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan heb je het wel over de westerse welvaart.... dat geldt niet voor de gehele wereldbevolking.
Dus: er is toch nog hoop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ja, hoop?
Afrika zit met hongersnood en aids.
China wonenen 1.2 miljard mensen, India ook zoiets.
Indonesie raakt ook overbevolkt, Amerika gaat het net zo als hier, Australië heb ik nog goede hoop .
Het probleem is dat de wetenschap ook de zwakke in onder ons in leven houdt en we daardoor steeds zwakker worden en ondertussen maken we er een zootje van in de natuur en die natuur zal ons een keer gaan terugpakken. Mooie avatar trouwens, hoe kan zo'n klein diertje zo iets moois maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoop voor de evolutie van de mens bedoelde ik :-)
Zijn wij dan geen onderdeel van de natuur? Prachtig he? En dan zijn er ook nog es zo ontzettend veel verschillende soorten webben die spinnen maken. Wondertje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Wendy, die evolutie gaat gewoon door, maar dat zal niet prettig zijn voor ons mensen, we zullen ten onder gaan aan niet meer te bestrijden bacteriën of virussen, ( is al begonnen) een klein deel van de mensheid zal overleven en dan begint alles weer van voor af aan, kijk hoe het met de Inca's vergaan is, die stonden wat intelligentie betreft ook al heel hoog, maar weg waren ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat alles heet "leven" en dus Evolutie met een hoofdletter :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies!
Evolutie stopt pas bij het uitsterven van de soort volgens mij, en gezien de hoeveelheid mensen op deze aardkloot zijn we nog niet zover....

Is degeneratie (mag ik je verhaal even in 1 woord samenvatten?) dan trouwens geen evolutie?

Volgens Wikipedia:

"Met degeneratie wordt achteruitgang bedoeld, waarbij bepaalde eigenschappen verloren gaan. Degeneratie is het tegenovergestelde van progressie."

en:

"Evolutie is van het Latijnse werkwoord evolvere afgeleid en betekent letterlijk "zich ontrollen" of "los-" of "afwikkelen". Figuurlijk betekent het "ontwikkeling" en in die betekenis wordt het vaak gebruikt in de wetenschap en filosofie."

Dan zou je dus kunnen stellen, dat degeneratie (achteruitgang) een vorm van evolutie (ontwikkeling) is.
Ben benieuwd naar de eventuele reacties :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een reactie: Helemaal mee eens. Nergens in de evolutietheorie ben ik de regel tegengekomen dat het allemaal eenrichtingsverkeer moet zijn, of dat het naar een "beter" resultaat moet leiden volgens onze maatstaven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitsterven van een soort is een zeer belangrijk onderdeel van de evolutie, er wordt immers ruimte gemaakt voor andere soorten.
Uitsterven betekent ook, dat de soort zelf aan de top is, of de omstandigheden veranderen zo snel, dat de soort zelf zich niet meer tijdig kan aanpassen aan de nieuwe omstandigheden.
Ook het opraken van het voor de soort belangrijk voedsel is een oorzaak van degeneratie, immers hierdoor wordt de soort zwakker, i.p.v. sterker.
Evolutie betekent het telkens voordeel halen uit veranderde omstandigheden, tot het optimale is bereikt, dan houdt het op en sterft de soort ( mens) weer uit.
Deze nieuwe , ontstane ruimte zal op den duur weer opgevuld worden door andere intulectuele wezens ( dieren)!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.
De mens hoeft naar mijn idee alleen als soort niet uit te sterven.... omdat ik de "soort" mens niet los zie van de "soort" dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is niet anders dan een slim dier.
Op sommige gebieden zijn mensen erg ontwikkeld, maar als ik denk aan het milieu, de grondstoffen die opraken, hoe we met het milieu omgaan, weet ik dat we nog veel te leren hebben. In het algemeen denken de meeste mensen aan de korte termijn, maar bepaalde oplossingen voor milieuproblemen moet men toch echt verder doordenken.

En wat iemand al noemde, er ontstaan steeds meer ziektes waar veel mensen aan overlijden, dus er is nog werk aan de winkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar een klein deel van de mensheid wat onze luxe van goede medische zorg, voldoende goede voeding en een overmaat aan fossiele brandstoffen kent. Een luxe die de strenge evolutie even kan doen vergeten. Maar die luxe kennen we nog maar heel kort en het is nog zeer de vraag of we die luxe over enkele honderden jaren nog kennen.
De bloeitijd van het oude Rome heeft ook maar enkele eeuwen geduurd en het lijkt me nogal ongefundeerd optimistisch om te denken dat het bij ons langer gaat duren.
Bovendien kan evolutie niet stoppen; evolutie heeft geen handrem.
Evolutie draait om de survival of the fittest en dat wil zeggen dat de best aangepaste overleeft; vandaag is dat een kantoortijger en morgen misschien wel weer een keuterboer die zijn spieren, tanden en kiezen weer hard nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit zou inderdaad zo zijn, mocht de evolutie echt waar zijn, helaas is de veolutietheorie achterhaald
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Lees eens : http://www.deatheist.nl/downloads/ModernewetenschapindeBijbel.pdf